Ferrari F40 - Toto auto nieje pre každého

V lete roku 1987 Enzo Ferrari predstavil jeho model F40 malej skupine novinárov v Taliansku. Bol to Enzov konečný projekt, ktorý bol navrhnutý na oslavu 40. výročia spoločnosti, ktorá nesie jeho meno.

Hlavným dôvodom, ktorý tomu predchádzal bol debut Porsche 959 o dva roky skôr na autosalóne vo Frankfurte – model, ktorý bol silnejší a rýchlejší ako čokoľvek, čo dovtedy Ferrari vyrobil. 959 nebol iba malicherný projekt, bol to nejlepší odhad spoločnosti Porsche o budúcnosti luxusných áut. Vyznačujúci sa pohonom všetkých kolies a najvyššou rýchlosťou 317 km/h sa vzdalo, že posolstvo tohoto modelu bolo: ,,Toto dokáže technológia, toto je budúcnosť superáut.“

Enzovi to muselo ublížiť, kdeže nemohol ponúknuť nič také vzrušujúce a technologicky vyspelé. Prezident jeho spoločnosti Giovanni Razelli (rovnako frustrovaný) vyhlásil, že ,,najrýchlejším cestným športovým autom musí byť Ferrari,“ a ich technici sa rovno pustili do práce, aby reagovali na nemeckú ,,hrozbu“. Vzali teda nevyužitú techniku z Ferrari 288 GTO Evoluzione, a v roku 1987 bol nový model hotový. Kedže išlo o 40. výročie založenia firmy, dostal strohé pomenovanie F40. Vyrobených bolo iba 1311 kusov a hodnota F40 sa dnes pohybuje okolo 400 000 €.

F40 debutoval na závodnej súťaži Laguna Seca Raceway na IMSA, kde sa objavil v kategórií GTO a skončil vtedy tretí. Aj keď sa F40 ďalšiu sezónu na IMSA nevrátil, v roku 1994 debutoval na viacerých medzinárodných súťažiach, kde si spravil slušné meno. V roku 1995 sa počet vozidiel F40 vyšplhal na 4, ktoré vyvinuli nezávisle na sebe piloti pretekajúci pod hlavičkou Ferrari Club Italia. Po tomto na seba Le Mans už nenechalo dlho čakať.

F40 Competizione sa stal silnejšou verzou modelu F40 LM, ktorá bola výsledkom žiadostí spotrebiteľov na základe objednávky francúzskeho dovozcu, ktorý sa chcel prihlásiť do 24 hodín Le Mans. Bolo vyrobených 10 modelov, všetky na žiadosť zákazníka, prvé dva nazvané F40 LM a zvyšných osem F40 Competizione, pretože vo Ferrari mali pocit, že značka LM je príliš obmedzujúca. Competizione môže údajne dosiahnuť rýchlosť 367 km/h. V Le Mans 1995 sa toto vozidlo kvalifikovalo na siedmom mieste v celkovom poradí a na druhom mieste v triede GT1, ktorej vtedy vládlo McLaren F1. Nová generácia vozidiel GT1 vtedy pre preteky upravené Ferrari už odsúvala do zadných pozícií a rok 1996 bol preto pre F40 LM poslednou súťažnou sezónou.

V nasledujúcich rokoch Ferrari F40 LM niekoľkokrát zmenilo majiteľa, na aukcii v roku 2008 ho aktuálny majiteľ kúpil za 418 000 € a vlastní ho dodnes. Pomocu aukcie spoločnosti RM Sothesby´s ho ponúka k predaju a očakáva sa, že aj s ohľadom na históriu tohoto legendárneho vozidla bude vydražené približne za 4 500 000 – 5 500 000 €.

Čítajte viac na našom blogu

auto-s-privesom
Keď je reč o PZP, väčšina z nás si v mysli automaticky vybaví auto, prípadne motorku. Ale existuje celý rad ďalších vozidiel, ktoré tiež musia byť poistené. Ak hľadáte výhodné povinné zmluvné poisteni...
muz-v-tesle
Umelá inteligencia (AI), inak známa aj ako strojové učenie, predstavuje revolúciu. Jej potenciál môže byť využitý asi v každom odvetví, najmä v tých technologických. Do tejto kategórie patrí aj automo...
zena-na-elektrickej-kolobezke
Áno, je to pravda. Elektrické kolobežky budú musieť mať povinné zmluvné poistenie. Túto povinnosť zavádza smernica Európskeho parlamentu. V tomto článku vám priblížime všetko, čo by ste o tejto zmene ...
zatopene-auto
Extrémne výkyvy počasia sú čoraz častejšie aj na území Slovenska a nemôžeme tomu nijako zabrániť. Vyčíňanie prírodných živlov je nebezpečné nielen pre človeka, ale môže zanechať veľké poškodenia aj na...
agent
agent

Spočítajte si,
koľko ušetríte vy!

Porovnávame ponuky všetkých veľkých poisťovní.